در میان آخرین روندهایی که در بخش ساخت و ساز زیستی یا زیست محیطی شاهد آن هستیم، دیوار سبز یا Green wall به دلیل ارزش زیبایی شناختی و تأثیر مثبتی که گیاهان بر محیط زیست دارند، اهمیت زیادی پیدا کرده است. همانطور که در مطلب روف گاردن چیست توضیح دادیم، سبزی گیاهان علاوه‌بر اینکه برای طبیعت مفید است، در روحیه افراد نیز تاثیر بسزایی دارد.
گرین وال یا دیوارهای سبز، تأسیسات گیاهی عمودی هستند که به محیط، تصویر سبزتری می‌بخشند. چیزی که به گفته کارشناسان، تأثیر مثبتی بر روحیه مثبت اجتماع دارد. سیستم‌های هوشمند موجود در گرین وال، امکان آبیاری خود گیاهان را فراهم می‌کنند، که در طول زمان، تاسیسات را در شرایط بهینه نگه می‌دارد و حداقل نگهداری را تضمین می‌کند.

مزایای دیوار سبز چیست ؟

گرین وال یا دیوار سبز : یک روش دکوراسیون پایدار

این نوع دیوارهای در حال رشد عمودی به لطف امکاناتی که برای افزایش گسترش مناطق سبز همچون روف گاردن یا تراس گاردن برای نصب گیاهان ارائه می‌دهند، به ویژه در شهرهای بزرگ که سطوح بالای آلودگی بر استاندارد زندگی ما تأثیر منفی می‌گذارد، محبوب شده‌اند.
پس از همه، گسترش برای ایجاد پارک‌ها یا مناطق باغ عملا به حداکثر استفاده می‌شود. بنابراین کاوش گزینه‌ها در صفحه عمودی و کشف نحوه نصب دیوار یا دیوار سبز می‌تواند منبع عالی برای معماری شهری باشد.
بدون شک، فراتر از عملکرد زیبایی شناختی گرین وال، افزایش اکسیژن تامین شده توسط این باغ‌های ساخته شده در دیوارها، عامل بسیار مهمی در حفظ پایداری زیست محیطی شهرها است. این سیستم‌ها که عموماً از آبیاری خودکار آب استفاده می‌کنند، از آب مورد نیاز برای نگهداری خود به‌طور مؤثرتر و مسئولانه‌تر استفاده می‌کنند که یکی دیگر از کالاهای طبیعی است که به طور فزآینده‌ای در مکان‌های بیشتری کمیاب می‌شود.
یکی دیگر از مزایای دیوار سبز این است که آنها همچنین  یک عایق صوتی عالی هستند که به کاهش صداهای ناخوشایند درک شده از داخل ساختمان‌ها، خواه منازل یا محل کار کمک می‌کند.

قیمت دیوار سبز چگونه محاسبه می‌شود ؟

برای اطلاع از قیمت دیوار سبز بهتر است با شرکت‌های فعال در این زمینه مشاوره رایگان داشته باشید. با این حال عواملی موثری همچون : ابعاد مورد نظر، زهکشی مناسب، تعداد گلدان‌ها یا فلاورباکس روف گاردن، گونه گیاهی و … در قیمت دیوار سبز تاثیری مستقیم خواهد داشت.

بهترین گلدان دیوار سبز کدام است ؟

برای انتخاب گلدان دیوار سبز باید دقت داشته باشید نمونه‌ای را در نظر بگیرید که به آسانی دچار زنگ زدگی یا آسیب نشود. متخصصانی که در این زمینه فعالیت دارند، بهترین گلدان دیوار سبز را برای استفاده انتخاب خواهند کرد. البته این مورد بستگی به این دارد که با چه شرکتی در این زمینه وارد قرارداد برای اجرای دیوار سبز شده باشید.

چرا دیوار سبز نصب کنیم ؟

دیوارهای سبز به نصب بر روی نمای ساختمان محدود نمی‌شوند، بلکه می‌توانند در داخل ساختمان، ویلا، محل کار یا هرجای دیگری نیز گنجانده شوند. به این ترتیب با بهره‌گیری از سطح عمودی، احساس باز بودن به بیرون از طریق طبیعت ایجاد می‌شود و این یکی دیگر از مزایایی است که باید در نظر بگیریم.
متخصصان در بخش باغ‌های عمودی و دیوارهای سبز وجود دارند که می‌توانند در مورد نحوه انتخاب گونه‌های گیاهی که محیط را تزئین می‌کنند، به شما مشاوره دهند. به این ترتیب، ترکیبی بین سلایق شما و انواعی که به بهترین وجه با ویژگی‌های فضا، در داخل یا خارج از منزل سازگاری دارند، ایجاد می‌شود.

انواع دیوارهای سبز کدام است ؟

موفقیت بزرگی که این پدیده یعنی گرین وال در سال‌های اخیر داشته، باعث شده است که دیوارهای سبز عمودی بسته به سیستم آبیاری یا ساخت و ساز در انواع مختلف به بازار عرضه شوند. یکی از رایج‌ترین و کارآمدترین راه‌ها برای نصب دیوار سبز، قرار دادن یک سازه فلزی یا سیستم نمای تهویه‌شده است. پس از آن گیاهان مختلف را بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده توسط متخصصان درون فلاورباکس یا گلدان‌های مخصوص کاشت می‌کنند.
برخی سیستم‌های دیگر از ورق‌های عایق برای جلوگیری از خراب شدن گیاهان و ایجاد فرورفتگی در ساختار دیوار توسط رطوبت استفاده می‌کنند. هنگام انتخاب، باید در نظر داشته باشید که صرف نظر از هزینه‌های مصرف یا نگهداری، فقط یک عنصر تزئینی می‌خواهید یا راه حلی حرفه‌ای، کاربردی و زیبایی در دراز مدت و با ضمانت. در نهایت، پایداری و دوام دو مورد از کلیدهای موفقیت یک دیوار سبز هستند.
ثابت شده است که دیوارهای عمودی سبز در ساخت و ساز یا بازسازی خانه‌های زیست اقلیمی مهم هستند. اول، به این دلیل که راندمان حرارتی پوشش ساختمان را بهبود می‌بخشد و در نتیجه مصرف انرژی را کاهش می‌دهد. علاوه‌بر این، به دلیل کاهش CO2 منتشر شده در جو به لطف فتوسنتز گیاهان، حدود 35 کیلوگرم CO2 در هر متر مربع باغ عمودی در سال، تبدیل می‌کند.
بنابراین، با مطالعه خوب سیستم باغچه عمودی که در خانه نصب می‌کنیم، می‌توان مزایایی برای محیط زیست (مانند کاهش گازهای تولید کننده اثر گلخانه‌ای) و همچنین مزایای اقتصادی (مانند کاهش مصرف انرژی در پروژه های مسکن ما).

طراحی دیوار سبز به چه صورت است ؟

هنگامی که نیازمندی‌های پروژه را شناختید، باید 7 عنصر ضروری دیوار سبز را در طراحی مورد نظر داشته باشید :
ساختار پشتیبانی و چفت و بست
ذخیره و بازیابی آب آبیاری
سیستم آبیاری
ژاکت ضدآب
ژئوتکستایل و بستر
پالت گیاهان
طراحی و چیدمان پوشش گیاهی
توجه به این نکته بسیار مهم است که می‌توان دیوار سبزی با گردش مجدد یا بازیابی آب اجرا کرد. زیرا این روش تاثیر بسزایی بر صرفه‌جویی واقعی آب دارد. علاوه‌بر این که استفاده از مواد مغذی را می‌توان بیشتر کنترل کرد. به طور موثر و با دوزهای پایین‌تر.

ساخت دیوار سبز یا گرین وال به چه صورت است ؟

برای ساخت دیوار سبز حتما و قطعا باید با تیم متخصصی که در این زمینه فعالیت دارند، کار را پیش برد. نصب و راه اندازی دیوار سبز روشی حرفه‌ای بوده که با انتخاب مناسب گیاهان و آبیاری دقیق آنها طول عمر مفید خواهد داشت.
هنگام ساخت دیوار سبز، بهترین شیوه‌های ایمنی و آموزش کارکنان باید در نظر گرفته شود تا اهداف محقق شود.