دکوراسیون روف گاردن به سبک مراکشی​

دکوراسیون روف گاردن به سبک مراکشی

اگر به دنبال ایجاد حسی منحصر بفرد و در عین حال گرم برای روف گاردن هستید، عناصر پیچیده و مرموز موجود در سبک مراکشی را در نظر بگیرید. از رنگ‌های روشن گرفته تا محصولات چوبی و موزاییکی با طراحی پیچیده، این سبک لوکس، دراماتیک و گرم در بام سبز این روزها محبوب است.

تاریخچه دکوراسیون به سبک مراکشی

مراکش که بین اروپا و آفریقا قرار دارد، کشوری تحت تأثیر ترکیبی از فرهنگ‌های دیگر است. دکوراسیون مراکشی سبک‌های فرانسه، پرتغال و شمال غربی اسپانیا را با تأثیرات مدیترانه‌ای، آفریقایی، ایرانی و اسلامی از جنوب و شرق ترکیب می‌کند. نتیجه یک سبک الهام گرفته از مراکش است. سبکی که در قرن یازدهم در جهان اسلام غربی توسعه یافت. این سبک دارای قوس‌ها، الگوهای هندسی و کاشی‌های تزئینی بود.

سبک مراکشی از کشور شمال آفریقا، مراکش الهام گرفته شده است. این کشور دارای مرزهای ساحلی هم در دریای مدیترانه و هم با اقیانوس اطلس است. با الجزایر، صحرای غربی، موریتانی و سه منطقه تحت کنترل اسپانیا از جمله سئوتا، ملیلا و پنون د ولز د لا گومرا مرز دارد. مراکش نیز به دو قلمرو فرانسه و اسپانیا تقسیم می‌شود.

بنابراین، سبک مراکشی تأثیراتی از هر یک از این کشورها دارد. علاوه‌بر تأثیرات جغرافیایی بر سبک مراکشی، چندین عامل دیگر نیز بر انتخاب سبک مراکشی‌ها تأثیر گذاشته است. اینها شامل فرهنگ مراکش، تاریخ این کشور، آب و هوای مدیترانه‌ای، مواد موجود و این واقعیت است که مراکش مرکز تجاری بسیاری از کشورهای آفریقای داخلی است.

به نظر می‌رسد که این سبک در خارج از مراکش در دهه 1960 محبوب شد. اگرچه عناصر مختلفی در سبک مراکشی وجود دارد که می‌توانید در روف گاردن از آنها استفاده کنید، اما ظاهر کلی آن به بهترین وجه به صورت عجیب، گرم، مجلل و ظریف توصیف می‌شود. این سبکی است که بر روی رنگ‌ها، الگوها و پارچه‌ها تمرکز می‌کند تا فضاهای زیبایی ایجاد کند.

محصولات کاربردی در دکوراسیون مراکشی​

محصولات کاربردی در دکوراسیون مراکشی

برخی از مواد به طور کلی در سبک مراکشی استفاده می‌شود:

چوب : چوب یا محصولاتی مانند چوب پلاست یکی از مواردی به شمار می‌آید که در این سبک جایگاه ویژه‌ای دارد. از مبلمان تا کف یا سقف و هرجایی را که در نظر داشته باشید، می‌توانید با چوب ایجاد کنید.

سنگ : دکور مراکشی عاشق سنگ طبیعی است، به ویژه در کف و دیوار و همچنین کاشی‌های سرامیکی با نقش‌های بسیار رنگارنگ. این ماده اغلب در دیوارها و کف استفاده می‌شود. دیوارهای سنگی برهنه مانده یا رنگ آمیزی شده‌اند. یک روکش خشن که به محیط حسی خاص می‌بخشد.

کاشی و سرامیک : این یکی از مهم‌ترین و متمایزترین مصالح سبک مراکشی است. آنها در درجه اول برای ایجاد طرح‌های پیچیده در کف استفاده می‌شوند، اگرچه در دیوارها و گاهی اوقات سقف نیز استفاده می‌شوند.

سفال : این ماده برای گلدان در خانه و باغ استفاده می‌شود. همچنین ماده‌ایست که برای ایجاد بسیاری از کاشی‌ها و لوازم جانبی استفاده می‌شود.
فرفورژه : فرفورژه هنوز هم بسیار محبوب است: میزها، نورپردازی (لامپ‌های رومیزی یا چراغ‌های آویز)، مبلمان، آن را در کانون توجه قرار دهید. آهن فرفورژه را در بسیاری از طراحی‌های داخلی به سبک مراکشی خواهید یافت. از فرفورژه در پنجره‌ها و درها نیز استفاده می‌شود.

منسوجات : استفاده از منسوجات رنگ، نقاط مورد علاقه، گرما، راحتی و طرح را به سبک مراکشی اضافه می‌کند. منسوجات به شکل دیوارکوب، کوسن، پرده و ملافه استفاده می‌شود.

چرم : این یکی دیگر از مواد رایج مورد استفاده در سبک مراکشی است، چه برای مبلمان یا لوازم جانبی. چرم، به نوبه خود، امکانات بسیار خوبی برای ایجاد لوازم جانبی مانند پاف، کوسن، جعبه و همچنین مبلمان ارائه می‌دهد.

عناصر اصلی در دکوراسیون روف گاردن به سبک مراکشی

رنگ شناسی در دکوراسیون به سبک مراکشی

در دکوراسیون روف گاردن به سبک مراکشی اغلب عناصری از طبیعت، رنگ‌های روشن، مبلمان و لوازم تزئینی، گیاهان گلدانی و نور ملایم برای ایجاد محیط عالی ترکیب می‌شود. در اینجا روش‌های خاص‌تری برای وارد کردن عناصر این سبک خاص به روف گاردن وجود دارد:

جسورترین‌ها طراحان از ترکیب رنگ‌های گرم و سرد استفاده خواهند کرد. به عنوان مثال، رنگ آبی فیروزه‌ای و در کنار نارنجی با چند نت قهوه‌ای و سبز بسیار جذاب خواهد شد. کسانی که محتاط‌تر هستند، از دکور هوشمند تر استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، از سایه‌های قهوه‌ای لذت خواهند برد. با این حال، استفاده از 3 رنگ اصلی در کنار دیگر عناصر توصیه نمی‌شود. اما بازهم بستگی به سلیقه شما و طراحی که کار را در دست دارد، بستگی خواهد داشت.

هنگام انتخاب یک پالت رنگ از مناظر مراکش الهام بگیرید. سایه‌های آبی، سبز و فیروزه‌ای یادآور اقیانوس‌های اطراف است. طلایی و نقره‌ای درخشان تصاویر بیابان را تداعی می‌کند و قرمز و نارنجی پررنگ تصاویری از غروب‌های زیبا و شدید را تداعی می‌کند. برای ایجاد محیطی به سبک مراکشی، فضایی را تصور کنید که دیوارهای آن به رنگ نارنجی تیره یا سفالی، مبلمان پوشیده شده با پارچه قرمز با طرحی پیچیده و بالش‌هایی به رنگ‌های متضاد، از جمله : آبی، سبز، طلایی و صورتی، با الگوهای زیاد است.

اگر پالت خنثی را ترجیح می‌دهید، سبک مراکشی از رنگ‌های زمینی آرامی استفاده می‌کند که رنگ‌های صحرا را منعکس می‌کند. دکورهای خنثی مراکشی شامل دیوارهای سفید روشن و مبلمانی است که ترکیبی از رنگ‌هایی مانند : شنی، بژ، کرم و قهوه‌ای است. اتاق مراکشی با رنگ خنثی دارای پارچه‌های با بافت سنگین برای روکش صندلی و همچنین پارچه‌های بافته شده لمسی روی بالش است.

کاربرد مبلمان در دکوراسیون مراکشی

مبلمان روف گاردن از هر جنس و طرحی که باشد، می‌توان آن را به راحتی با سبک مراکشی هماهنگ کرد. تمام مبلمان مراکشی، مبل‌ها، صندلی‌ها، پاف‌ها و میزهای تزئینی از چوب حکاکی ‌شده با دست، پایین روی زمین قرار می‌گیرند تا راحتی و استراحت را افزایش دهند. ویژگی مبلمان به سبک مراکشی شامل ظاهری خشن، کنده کاری‌های ناهموار و پیچیده و منبت‌های کاشی مروارید یا معرق است.

دکور به سبک مراکشی شامل بسیاری از پارچه‌های شاداب در رنگ‌های غنی، بافت‌های پیچیده و الگوهای شلوغ است. صندلی‌های روکش‌دار شامل مخمل و حریر است. پارچه‌های مجلل را روی انواع سطوح، روی صندلی‌ها، روی میزها، روی پنجره‌ها و سقف بپوشانید. ابریشم شفاف رنگی را روی صندلی یا قسمت غذاخوری آویزان کنید و یک پشه بند را روی تخت قرار دهید.

عناصر اصلی در دکوراسیون روف گاردن به سبک مراکشی​

کاربرد لوازم تزئینی در دکوراسیون مراکشی

نورپردازی، آینه، فرش و گیاهان همگی عناصر مهم دکور مراکشی هستند. ترکیب این نوع لوازم جانبی، واحه‌ای به سبک مراکشی را ایجاد می‌کند که به دنبال آن هستید.

فضا را با لامپ‌ها و آویزهای هندسی شکل در شیشه‌های رنگی یا برش فلز و چوب حک شده روشن کنید.
آینه‌های تزئینی را با قاب آهنی، چوب حکاکی شده عمیق، قاب‌های پیازی شکل، کاشی‌های معرق، تزئینات فلزی یا جواهرات آویزان کنید.
بالش‌های فراوانی برای کف جمع کنید و بالش‌ها را روی فرش بنی اوراین مراکشی (قالی ضخیم و مخملی بربری)، فرش گلیم بافته شده یا کاشی‌های سرامیکی برای لمسی تازه بیاندازید.
گیاهان گرمسیری، از جمله درختان موز یا پاپیروس را در گلدان‌ها یا سبدهای رنگارنگ بزرگ پراکنده کنید.
سینی‌های تزئینی (برنجی یا مسی) را روی میز و عثمانی قرار دهید.

کاربرد رایحه‌های عطراگین

عطرهای خوب محیط به سبک مراکشی را تقویت می‌کنند. برای تکمیل دکور، شمع‌های معطر، بخور یا پخش‌کننده‌هایی با رایحه‌های ادویه‌ای غنی مانند : دارچین، جوز هندی یا زعفران را انتخاب کنید. رایحه شیرین یاسمین یا شکوفه پرتقال را با رایحه‌هایی از زنجبیل، خزه بلوط، گل رز، میخک و تن‌های مشک چوب صندل امتحان کنید.

برای اینکه بتوانید فضای داخلی را به سبک مراکشی دکوراسیون کنید :

در مرحله اول، می‌توانید ظاهری سبک و آرام داشته باشید که رنگ غالب آن سفید است. با استفاده از پارچه یا پرده دیوارها و پنجره‌ها را به رنگ سفید درآورید. با استفاده از بالشت‌ها، کوسن‌ها و آویزهای دیواری، رنگ‌های روشن را اضافه کنید.
گزینه دوم ایجاد ظاهر مراکشی با استفاده از رنگ‌های روشن است. از رنگ قرمز روشن، نارنجی یا زرد در محیط استفاده کنید. پرده‌های رنگارنگ با الگوهای معمولی مراکشی را انتخاب کنید. از نظر مبلمان، تخت چوبی یا مبلمان چوبی روف گاردن شگفت انگیز به نظر می‌رسد. از طرف دیگر، اگر گزینه دوم را با رنگ‌های روشن انتخاب کرده‌اید، پرده‌های طرح‌دار ضخیم را انتخاب کنید.

طراحی داخلی روف گاردن به سبک مراکشی

سبک مراکشی متنوع است، به این معنی که می‌توانید آن را به روش‌های مختلف در محیط مورد نظر اعمال کنید. در اینجا چند نکته ساده برای افزودن دکوراسیون به سبک مراکشی به آورده شده است.

یک فضای نشیمن معمولی مراکشی دارای دیوارهای سفید یا خنثی با الگوها و رنگ‌هایی است که با استفاده از منسوجات یا لوازم جانبی اضافه شده است. نشستن مهم‌ترین جنبه یک فضای نشیمن است و راحت بودن آن مهم است. حال این نشیمن در روف گاردن باشد یا فضای داخلی تفاوتی نخواهد داشت.
صندلی کم گزینه خوبی است زیرا به آرامش شما کمک می‌کند و همچنین جریان محیط را بهبود می‌بخشد. کوسن‌ها و بالشت‌های رنگارنگ را به قسمت‌های نشیمن اضافه کنید و کف کاشی شده را با فرش بپوشانید. دیوارپوش‌های نساجی و آینه‌های آراسته نقاط کانونی را به محیط اضافه می‌کنند. یک جزئیات اضافی که باید برای فضای زندگی خود در نظر بگیرید: مجسمه‌های چوبی در گوشه‌هایی از روف گاردن است.

یک میز چوبی مستطیلی را انتخاب کنید. صندلی‌های چوبی را انتخاب کنید که در عین سادگی بتوانید آن را به آسانی با شبک مراکشی همگام نمایید. اگر می‌توانید پارچه‌ای طرح‌دار پیدا کنید که طرح رنگ شما را تکمیل کنند، این بهترین گزینه است. یک شمعدان آویزان بالای مرکز میز یک ویژگی عالی است. ویژگی دیگری که می‌توانید اضافه کنید یک آینه بزرگ با قاب طلایی است.

طراحی داخلی روف گاردن به سبک مراکشی​

ویژگی‌های دکوراسیون روف گاردن به سبک مراکشی

اگر عاشق سبک مراکشی در منزل خود هستید، ممکن است بخواهید این سبک را به روف گاردن نیز گسترش دهید. ایجاد یک فضای باز بهترین راه برای انعکاس سبک مراکشی در بام شماست. در صورت امکان، کاشی‌هایی را به زمین اضافه کنید، چه در روف گاردن یا پاسیو یا در امتداد مسیرها فرقی نمی‌کند. درختان یکی دیگر از ویژگی‌های مهم روف گاردن مراکشی هستند و حتی اگر بام بزرگی ندارید می‌توانید با فلاورباکس به راحتی گیاهان و درختان را اضافه کنید.

گل‌های تزئینی و گیاهان و درختان در گلدان‌های چوبی یا سفالی نیز به همین خوبی کار خواهند کرد. همچنین درختان لیموی گلدانی انتخابی عالی هستند، زیرا آنها رایحه‌ای نیز اضافه می‌کنند که یکی دیگر از عناصر کلیدی روف گاردن به سبک مراکشی است. به این کار می‌توانید کوسن‌ها و بالشت‌های رنگارنگ اضافه کنید تا بتوانید به راحتی در روف گاردن خود استراحت کنید.

سبک مراکشی در دکوراسیون از فرهنگ، تاریخ و چشم انداز مراکش الهام گرفته شده است. دکوراسیون مراکشی به دلیل تأثیرات فراوان بر سبک این کشور متنوع و جالب است. این بدان معناست که شما می‌توانید طراحی مراکشی را به گونه‌ای تفسیر کنید که شخصیت و سلیقه شخصی شما را منعکس کند. نکات اصلی که هنگام ایجاد این تم در روف گاردن باید به خاطر بسپارید، استفاده از رنگ‌ها، الگوها و پارچه‌های تند برای ایجاد فضایی راحت و گرم است. این امکان وجود دارد که عناصر سبک مراکشی را به هر فضایی اضافه کنید و حتی می‌توانید این سبک را علاوه‌بر پشت بام، به هر نقطه از داخل یا تراس و بالکن حتی پاسیو گسترش دهید. دکوراسیون مراکشی گاهی آرام‌بخش، گاهی سنتی و مجلل، نه تنها در ایران، بلکه در سطح بین‌المللی جذاب است.

بافت‌ها و منسوجات در دکوراسیون به سبک مراکشی

دیوارپوش‌ها، پرده‌ها و فرش‌ها، گلیم با نقش و نگار، نور بسته به رنگ‌ها و گرما را به دکوراسیون شرقی اضافه می‌کنند. همچنین در این دکوراسیون پشم، کتان، ابریشم، مخمل ضروری است. بسته به دانش اجرا شده، اثرات متفاوت خواهد بود. با این حال، هیچ چیز شما را از ترکیب بی‌نظیر و منحصر بفرد باز نمی‌دارد. کاملا برعکس! این فقط دکوراسیون شما را زنده‌تر می کند.

بسیاری تسلیم جذابیت دکوراسیون شرقی شده‌اند، به خصوص در دکوراسیون روف گاردن برای حس گرما و راحتی که ایجاد می‌کند.
در محیط بزرگ، از لایه‌بندی قالی‌ها نترسید، قالی‌هایی که مطابق با قواعد صنایع دستی مراکشی ساخته شده‌اند (قالیچه خارپشت، ازیلال، بوچاروت) می‌توانید آن‌ها را با فرش‌های گلیم که در ایران، پاکستان و همچنین در ایران بسیار موجود است، ترکیب کنید. پوست حیوانات (مصنوعی یا غیر مصنوعی). کوسن‌های کف بزرگ داشته باشید، از ترکیب الگوها و چاپ‌ها نترسید: الماس، راه راه، خطوط نقطه چین با روحیه مدرن‌تر، مبل سخاوتمندانه، نسبتاً کم ارتفاع.

بیشتر روی یک فرش تک و بزرگ تمرکز کنید. می‌توانید یک نیمکت کوچک انتخاب کنید اما آن را با کوسن‌های نرم، ترجیحاً سبک پر کنید تا فضا را بیشتر کوچک نکند. میز را با توجه به ارتفاع صندلی‌های خود انتخاب کنید. چند تکه ظروف مراکشی، بشقاب‌ها، ظروف سفالی و … را به دیوار آویزان کنید.

چراغ‌های بزرگ را روی زمین و شمع‌ها را روی میزها، بوفه‌ها یا قفسه‌ها قرار دهید. نورپردازی دکوراسیون شما را نرم‌تر و گرم‌تر می‌کند. از رایحه‌های شرقی همچون : شکوفه پرتقال، یاس و غیره استفاده کنید تا محیط را کامل کنید.

اگر تصمیم دارید بخشی از روف گاردن به سبک مراکشی را بپوشانید

در صورتی که فضای بیرونی شما کاملا باز است، از پارچه‌های رنگی برای محافظت از خود در برابر آفتاب استفاده کنید. حتی می‌توانید، چند درخت نخل بکارید، روی پوشش گیاهی کار کنید. این برای بازگرداندن فضای شرقی ضروری است.

ملحفه های خاکی رنگ را انتخاب کنید. بخشی از روف گاردن را با پرده‌های عریض و بلند بپوشانید و بگذارید روی زمین بیفتند.